اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سوت‌زنی| برخورد محیط زیست با تخلف یک شرکت رنگرزی

دفن شبانه و مخفیانه فاضلاب یک شرکت معروف رنگرزی در اطراف تهران با پیگیری سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، به برخورد قانونی محیط زیست با این شرکت انجامید.

سوت‌زنی| برخورد محیط زیست با تخلف یک شرکت رنگرزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، در یکی از گزارشات ثبت شده در سامانه سوت‌زنی توسط مخاطبان به موضوع دفن فاضلاب رنگرزی بسیار سمی و خطرناک توسط یک شرکت رنگرزی در شهرستان ملارد از توابع استان تهران پرداخته و ادعا شده بود که کارخانه مذکور با دادن رشوه به مأمور محیط زیست، فاضلاب کارخانه را در چاهی مخفی اطراف کارخانه دفن می‌کند.

اطلاعات فوق در قالب نامه‌ای به اطلاع اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران رسید و حدود دو هفته بعد، این اداره کل ضمن پاسخ به نامه ما از بررسی میدانی گزارش فساد و محرز بودن تخلف شرکت مذکور و همچنین برخورد قانونی با این شرکت خبر داد.

در پاسخ اداره کل محیط زیست تهران آمده است: «با عنایت به گزارش ارسالی در خصوص شرکت ..... در حوزه شهرستان ملارد، ضمن قدردانی و تشکر از ایجاد سامانه مبارزه رسانه‌ای با فساد در آن خبرگزاری محترم و اعلام استقبال و پشتیبانی این دستگاه از این اقدام، در راستای تقویت نظارت عمومی، مبارزه با فساد و نیز تقویت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به اطلاع می‌رساند دراین خصوص درگام نخست، بازدید میدانی و بررسی لازم انجام شد و با توجه به اینکه اقدام و عمل شرکت موصوف خلاف و مغایر ضوابط محیط زیستی ملاک عمل بود لذا ابلاغ اخطار قانونی مهلت‌دار به مدیریت مجموعه مذکور ابلاغ و این واحد در دستور کار پایش شبانه محیط زیست شهرستان قرار گرفت. در خصوص دریافت و پرداخت احتمالی رشوه نیز موضوع از طریق حراست این اداره کل در حال پیگیری است»

خبرنگار فارس، این معضل محیط زیستی را در آینده پیگیری و میزان تحقق وعده اداره کل محیط زیست تهران را ارزیابی می‌کند.

لازم به توضیح است نام گزارشگر و شرکت متخلف به علت رعایت مسائل اخلاقی در گزارش حذف شده است.

این گزارش حاکی است «سامانه سوت‌زنی» با هدف تقویت نظارت عمومی، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آغازی بر مبارزه رسانه‌ای با فساد ایجاد شد. این کار در دنیا با عنوان (whistleblower) شناخته می‌شود و طبق تجربه جهانی بیش از نیمی از فسادهای اجتماعی و سیاسی از این طریق کشف و شناسایی شده‌اند.

در این سامانه مردم گزارش‌های خود درباره تخلفات و مفاسدی که با آن مواجه می‌شوند را همراه با شواهد و مستنداتی که به آن دسترسی دارند ثبت کرده و از خبرگزاری فارس می‌خواهند تا با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود سوژه مورد نظر را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کند.

تاکنون بیش از ۴۳۷۳ گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف فساد شامل رشوه، اختلاس، احتکار وگران‌فروشی،  عدم رسیدگی و ترک فعل، زمین خواری، رانت و تخلفات اداری، جرائم اینترنتی، قاچاق و... در «سامانه سوت‌زنی» خبرگزاری به ثبت رسیده است.

فرار مالیاتی بنگاه‌های خرید و فروش خودرو، برخورد با پزشک رشوه‌گیر در یک بیمارستان استان قم، پیگیری کلاهبرداری از مردم با پوشش سایت‌های آنلاین قمار، پیگیری فروش شکلات‌های خارجی حاوی الکل توسط یکی از فروشگاه‌ها در تهران، کوه‌خواری در منطقه عظیمیه کرج،، زیرمیزی پزشکی در بوشهر، انفجار در معدن یک روستا در آذربایجان، تلاش یک شرکت خارجی برای فروش بذر تاریخ گذشته به ایران، قوانین سختگیرانه یک شرکت قطری برای مسافران ایرانی، برخورد با مدیر متخلف یک بیمارستان در اهواز، رانت خواری از محل یارانه آرد، پیگیری مشکلات روستایی در شهرستان رامشیر و ده‌ها گزارش فساد دیگر از جمله پیگیری‌هایی است که توسط سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس پیگیری و به نتیجه رسیده است که اکثریت آنها به دلیل رعایت مسائل اخلاقی و محرمانه‌بودن قابلیت انتشار خبری ندارند.

خبرگزاری فارس ضمن صیانت کامل از هویت گزارش دهندگان فساد، نتیجه پیگیری خود از نهادهای متولی یا دستگاه های نظارتی را تا حصول نتیجه پیگیری کرده و گزارش‌دهندگان را از روند پیگیری خود مطلع خواهد کرد.

انتهای پیام/۶۷۰۵۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول